Door velen gezien als noodzakelijk kwaad, maar wel een belangrijk iets om in orde te hebben. Het stallen van auto’s op een eigen oprit geeft het gevoel dat er niet zomaar schade kan ontstaan aan je eigendom door andere weggebruikers. Voor velen loopt de toegang tot een woning ook via de oprit. Het is dus iets dat door veel verschillende mensen gebruikt zal worden.
Steenkeuze
Voor een oprit kan in het algemeen met diverse soorten stenen gewerkt worden. In deze oprit heeft Hoveniersbedrijf Martin Dunnink gekozen voor het gebruik van een echte klassieker. De betonstraatsteen of ook wel betonklinker met een formaat van 21×10,5cm. In dit geval is gekozen voor de Tremico Betonklinker Antraciet. Deze steen van fabrikant Tuinvisie is voorzien van een speciale deklaag zodat de kleur in loop der jaren beter behouden blijft. De fijne deklaag zorgt er ook voor dat de steen dichter is en minder ruimte geeft voor vuil om binnen te dringen. De dikte van 7 cm is ruim voldoende voor een normale oprit. Komt er zwaar (werk)verkeer over het oppervlak dan wordt een klinker van 8 centimeter aanbevolen. Over het algemeen is de stelregel om een steen te kiezen die een maximaal formaat van 20×30 heeft en een minimale dikte van 6 centimeter.
Kantopsluiting
Zo lang mogelijk plezier hebben van uw oprit? Vergeet dan de kantopsluiting niet. Om de stenen op de juiste plaats te houden is het belangrijk om opsluitbanden te gebruiken. Dit voorkomt dat de bestrating na verloop van tijd gaat schuiven. Langs paden en terrassen zonder hoogteverschil kan dit met een simpele 5x15x100cm opsluitband worden gedaan. Voor een oprit is een minimale maat van 8x20x100cm nodig. Dit omdat de krachten op een oprit vele malen hoger zijn. Is de belasting zwaarder dan zijn er nog 10x20x100cm opsluitbanden of eventueel trottoirbanden beschikbaar.
Verwerking
Als een oprit op een nieuwe plaats aangelegd wordt is het van belang om de onderlaag goed te verdichten. Vooral op plaatsen waar kortgeleden veel gegraven is komt het vaak voor dat na verloop van tijd de grond alsnog zakt. Deze oprit in Nieuwleusen is op dezelfde plek gelegd als de vorige. De onderlaag is hierbij uiteraard opnieuw verdicht en op de juiste hoogte gebracht.
Zaagwerk
Bij bestrating kan er gekozen worden om scheve zijden, passtukken en halve stenen te knippen of te zagen. Martin is een groot voorstander van de laatste optie. Zagen is iets meer werk maar wel veel netter. Zagen heeft meerdere voordelen ten opzichte van knippen, namelijk:
- Strakkere uitstraling
- Afwerking preciezer
- Altijd recht, geen gebrokkelde stukken
- Minder ruimte voor onkruid
Alle passtukken gezaagd voor een strak resultaat
Invegen
Voor het afwerken van een oprit kan gekozen worden tussen brekerzand en zilverzand. Brekerzand is hierbij de meest sterke variant. Brekerzand heeft verschillende formaten zanddelen wat ervoor zorgt dat alles goed in elkaar haakt en er een sterke laag tussen de stenen ontstaat. Zilverzand is iets minder krachtig dan brekerzand maar is wel schoner. Dit omdat het nagenoeg geen oer of leemdeeltjes bevatten. Oer of leem kan voor vlekvorming op de nieuwe bestrating zorgen. Het hoofdbestanddeel van zilverzand is kwarts, wat ook voor de productie van glas gebruikt wordt.
Het verschil
Waar maken nu de vakmensen als Martin Dunnink dan het verschil? Op diverse punten kan een verschil in kwaliteit van geleverd werk worden gemaakt:
- Goede verwerking van de onderlaag met gebruikmaking van de juiste materialen op de juiste wijze verdicht
- Een goede baan, met de juiste hoogtes en afschot zodat er geen waterproblemen ontstaan
- Netjes verplaatsen en leggen van de stenen in plaats van aangooien wat schade aan de bestrating veroorzaakt
- Zagen in plaats van knippen voor een strak resultaat
- Loze strookjes langs bijvoorbeeld dorpels niet opvullen met zand of split maar invoegen met een voegmortel wat hard wordt zoals bijvoorbeeld het SmartSand van WS
Alles gelegd in elleboogverband